Mrs. Bond-Wick-Bourne-McClane - Atomszőke élménybeszámoló

Atomszőke
(Atomic Blonde)

Rendező(k): David Leitch
Író(k): Kurt Johnstad

Főbb szereplők: Charlize Theron, James McAvoy, Eddie Marsan, Sofia Boutella, Toby Jones, John Goodman, Jóhannes Haukur Jóhannesson, Roland Møller

Eredeti megjelenés: 2017. július 28.
Magyar bemutató: 2017. július 27.












Én mindig is szerettem Charlize Theront, akár széfet tört fel Mark Wahlberggel, akár szuperhősködött Will Smith-el (mondjuk abból keveset láttam). Próbálkozott életben maradni Az útban, űrutazott a Prometheusban, Seth MacFarlane-t lőni tanította parókában a Hogyan rohanj a veszTEDben filmben (milyen magyar cím ez már, basszus), félkezűként mellékszereplővé tette Tom Hardy-t a Mad Max: A harag útjában - és ezek még csak azok a szerepei, amikben én láttam. Most pedig a John Wick rendezőjének filmjében segget rúg Budapesten Berlinben.

A történet Anthony Johnston és Sam Hart 2012-es "The Coldest City" című könyve alapján készült. A főszereplő Lorraine Broughton (Theron), aki az MI6 ügynöke, aki 1989-ben, a hidegháború vége felé indul el, hogy megszerezzen egy kettős ügynököket tartalmazó listát, és hogy lebuktasson egy belsős kémet. Meg is érkezik hát Berlinbe (ami valójában Budapest, csak itt olcsóbb volt forgatni), ahol X(arházi) professzor (AKA James McAvoy) beépített ügynökként uralkodik Torrente-szintű köcsögösködéssel. Itt aztán megkezdődik a verekedés ezerrel, közben pedig iszik, néha dohányzik, és még egy kis leszbikus kalandba is keveredik egy francia kémnővel (Sofia Boutella), miközben senkiben se bízhat meg.

A sztori maga nem nagy szám, a szokásos kémfilmes elemekből építkezik nagyrészt. Ennek ellenére a film végi dupla csavar kifejezetten tetszett, picit Közönséges bűnözők-érzése volt (csak itt nem esett le már az elején) - bár azért felvetődik egy jelenet, ami a csavar fényében baki lehet, de nem biztos hogy az.
Ami igazán elvitte az egész filmet az az akció. Nem láttam a David Leitch társrendezésében készült John Wick-et, de az Atomszőke alapján kíváncsi lettem rá. Meglátszik, hogy a kaszkadőri szakmából jött: az akciók bitang látványosak, ugyanakkor mégis realisták. Charlize Theron azért nem egy kigyúrt nő, a harci koreográfiát is ehhez mérten alkották meg, és kifejezetten remek lett. Külön tetszett, hogy nem egy sebezhetetlen atoműbermens, hanem John McClane módon elfárad és Jason Bourne módra próbálja kihasználni a környezetét ahhoz, hogy elbánjon az ellennel. Egy jelenetben például másodpercekig állva szemeznek az ellenséggel, mindketten szétverve és marha fáradtak, így mikor a másik felé támadnak először el se bírják találni.

A látvány is remek: ahol kell elég véres és durva tud lenni. Egyébként Budapest egész jól adja a kommunista Berlint, bár nem tudom hogy ez számunkra mennyire jó dolog... Mindenesetre én egy alkalommal ismertem fel igazán hogy ez biza szeretett fővárosunk, amikor Theron és McAvoy a Nagyvárad téren szállnak le a metrón.

A zene... A galaxis őrzőihez hasonlóan ez is a '80-as évek népszerű zenéiből válogat és teszi ezt ahhoz a filmhez hasonlóan zseniálisan. Egyébként mindkét film zenéért Tyler Bates felel - azt nem tudom, hogy ő állította e össze a válogatást (mert akkor zseniális munkát végzett), de a saját szerzeményei mindkét esetben sajnos nem lett túl kiemelkedőek, de ilyen zeneválogatás mellett ez nehéz is lenne.

És akkor a karakterek:
Ahogy a cikk elején is mondtam én nagyon szeretem Charlize Theron-t, és ez után a film után ez az állítás még jobban megállja a helyét. Egyszerűen zseniálisan szerepel a kevés akcióhősnő közt, hidegvérű, harcias, de mégis sebezhető - ó, és atomdögös. A tökéletes női James Bond.
James McAvoy vélhetően a Mocsokhoz hasonlóan ismét elvégezte a Torrente-féle Köcsögképző Tanfolyamot, mert olyan szinten szemétkedik, mint néha a közkedvelt spanyol rendőr. Karaktere egy beépített ügynök, aki kontroll nélkül működik és aki végtelenül élvezi ezt.
Sofia Boutella-val már találkoztam a Kingsmanben, ott engem nem igazán nyűgözött le (oké, a műlábaival volt néhány jól sikerült akciójelenet, de nekem annyira nem jött be). Itt viszont egy francia kémnő szerepében egész jól színészkedik.
A többi szereplő már inkább a háttérben mozgott, legyen szó az MI-6 és a CIA embereiről, a listára vadászó oroszról vagy éppen a Theront segítő német ifjoncokról.

Röviden: ha nem zavar a brutalitás, a kevésbé jól összerakott történet és hogy az akció van inkább előtérben, vagy csak szeretnéd látni Charlize Theront segget rúgni akkor nyugodtan tégy próbát ezzel a filmmel.


2 megjegyzés:

  1. Nemrég néztem meg ezt a filmet, nekem is tetszett. Bár a leszbi szálat kihagytam volna, szerintem kár volt ez a hatásvadász húzás bele....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, így utólag belegondolva nekem is tök feleslegesnek érződött, de annyira nem zavart.

      Törlés